Eerste hulp bij phishing

Phishing – hét misdrijf binnen de digitaliserende samenleving van vandaag

Het afgelopen coronatijdperk heeft ons doen beseffen hoe onmisbaar het is geworden om met elkaar in contact te staan via het internet. De maatschappij past zich steeds meer aan aan de huidige digitalisering. Echter gaat hiermee gepaard dat ook de criminaliteit haar weg vindt binnen deze digitalisering. We stellen immers vast dat het internet hét middel bij uitstek is geworden voor de hedendaagse criminaliteit. Nog nooit circuleerden er zo veel frauduleuze berichten op het internet als vandaag. Dit is ook te zien aan de cijfers van politie en parket. In de eerste helft van vorig jaar stelden de politiediensten 3.438 pv’s rond phishing op. Dat is ruim vier keer meer dan in diezelfde periode vorig jaar. En dat zijn nog maar enkel cijfers met betrekking tot slachtoffers die effectief een klacht indienen.

Wat is phishing nu net?

Phishing is een vorm van internetfraude waarbij u valse berichten ontvangt via mail, sms, sociale media of telefoon waarbij getracht wordt om inloggegevens, creditcardinformatie, pincodes of andere persoonlijke gegevens te achterhalen. De oplichters doen zich voor als iemand anders, zoals een bank, een technologiebedrijf, een postbedrijf, een overheidsdienst, etc. om zo het vertrouwen te winnen.  Het doel is om via deze data aan de haal te gaan met een hoop geld. Zo verliezen slachtoffers op enkele minuten tijd soms duizenden euro’s.

Het is daarom uiterst belangrijk om waakzaam te zijn bij het ontvangen van dergelijke berichten. Hieronder volgen enkele vuistregels:

Hoe herken je phishing?

  • Klik nooit zomaar op een link in een verdacht bericht. Indien u twijfelt, kan u de website van de instantie beter even opzoeken via een zoekmachine en kijken of deze dezelfde domeinnaam heeft;
  • Geef nooit je persoonlijke codes door, geen enkele officiële instantie zal hier ooit om vragen via e-mail, sms, Whatsapp of telefoon;
  • Wees op uw hoede bij onverwachte berichten en vraag uzelf steeds af of u werkelijk iets gekocht heeft, of u deelgenomen heeft aan een bepaalde wedstrijd, of u werkelijk contact hebt gehad met die bepaalde persoon,…;
  • Controleer steeds het e-mailadres en let goed op of dit wel effectief het officiële adres van de instantie is die u aanschrijft. Let hierbij zeker ook op spelfouten;
  • Wees extra waakzaam wanneer er u gevraagd wordt om te betalen of om uw rekeningnummer te verifiëren, terwijl het onduidelijk is waarom.

 

Phishing melden?

Indien u op tijd doorheeft dat u een phishingbericht ontvangen heeft kan u steeds actie ondernemen door dit door te sturen naar verdacht@safeonweb.be. Zo helpt u misschien toekomstige slachtoffers!

Indien u zich toch hebt laten vangen aan deze online oplichters, is het zeer belangrijk om zo snel mogelijk te handelen.

Het is in dit geval belangrijk om de gelden die van uw rekening geplunderd zijn zo snel mogelijk te blokkeren. Hoe sneller u contact opneemt met de betrokken banken, hoe groter de kans dat het geld nog niet definitief verdwenen is. Hierbij is het belangrijk dat u niet enkel contact opneemt met uw eigen bank, maar eveneens met de bank naar waar het geld is overgeschreven. Indien het geld reeds verdwenen is op uw eigen rekening, is de kans immers reëel dat ze het geld nog tijdig kunnen onderscheppen bij de bank naar waar het geld werd overgeschreven.

Verwittig daarnaast onmiddellijk Cardstop om uw kaarten te laten blokkeren (www.cardstop.be of 070.344.344)

Indien u een wachtwoord hebt doorgegeven dat u ook op andere online accounts gebruikt, verander het dan onmiddellijk.

Tracht vervolgens alle bewijzen te verzamelen om zo de kans te vergroten dat de oplichters geïdentificeerd kunnen worden en uw geleden schade te bewijzen. Neem screenshots van de frauduleuze berichten en noteer alle gegevens die u van de oplichters kreeg, zoals telefoonnummers, namen, e-mailadressen, rekeningnummers, etc.

Neem tot slot zo snel mogelijk contact op met de plaatselijke politie om aangifte te doen van de feiten en een proces-verbaal te laten opstellen. Het is hierbij raadzaam om contact op te nemen met een advocaat, die u in dit proces kan bijstaan en adviseren.

Bijkomende vragen?

Aarzel niet om ons team Strafrecht te contacteren!

Wist u dat we ook eerstelijnsadvies bieden via onze webshop? Zowel fysiek als digitaal!