Chat with us, powered by LiveChat

Mag ik met mijn e-bike op het fietspad rijden? 

Wat is de definitie van de begrippen ‘fietspad’ en ‘e-bike’?

Het fietspad is het deel van de openbare weg, dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden.
Onderborden kunnen deze basisregel aanvullen en bepalen wie van het fietspad bijkomend of toch niet gebruik mag maken.

Een fiets omvat echter niet iedere elektrische fiets. Wordt de aandrijfkracht onderbroken bij een snelheid van maximum 25 km/u? Dan volgt een rijwiel uitgerust met een elektrische motor het lot van de fiets.

Een tweewielig voertuig met pedalen, hulpaandrijving & als hoofddoel trapondersteuning waarvan de aandrijfkracht pas wordt onderbroken bij een hogere snelheid? Dan spreken we van een speed pedelec. De maximum snelheid bedraagt 45 km/u.  Een speed pedelec is geen fiets of rijwiel maar wordt beschouwd als een bromfiets. De pedelec volgt dus het lot van de bromfiets klasse B.

Fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A moeten in principe het fietspad volgen wanneer dit rechts in hun rijrichting ligt.
Voor bestuurders van bromfietsen klasse B en speed pedelecs is de snelheid op de rijbaan relevant.

Waar de snelheid beperkt is tot 50 km/u of minder mogen die bestuurders het fietspad volgen.  Geldt er een hogere snelheidsbeperking? Dan moeten zij in principe het fietspad volgen. Die bestuurders van bromfietsen klasse B en speed pedelecs mogen of moeten het fietspad volgen onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat zij de andere weggebruikers die zich hierop bevinden niet in gevaar brengen.

In eerste instantie zijn het bestuurders van bromfietsen klasse B en speed pedelecs die op het fietspad hun rijgedrag/snelheid moeten aanpassen aan fietsers of andere weggebruikers.

Waarom is de snelheid op fietspaden in de bebouwde kom niet beperkt tot 25 km/u ? 

Volgens een studie van de Duitse verzekeraar Allianz is er niet alleen een toename van het aantal ongevallen met speed pedelecs, maar is het risico op een dodelijk verkeersongeval ook drie maal groter met een elektrische fiets. Dit moet nog verder worden onderzocht maar leeftijd en snelheid zouden niet de belangrijkste oorzaak zijn.  Wel zouden ervaring, behendigheid en snelheidsverschillen een rol spelen. Rijden met een speed pedelec vraagt een zekere behendigheid en een alertheid.

Volgens de burgemeester van Knokke-Heist is de stijging van het aantal ongevallen op de dijk te wijten aan de elektrische fietsen die te snel rijden en de niet even snelle reflexen van de oudere mensen die er gebruik van maken.

Waar de openbare weg voorbehouden is voor het verkeer van voetgangers, van fietsers en van bromfietsen klasse A (zoals vaak op een dijk) mag in principe geen speed pedelec rijden.

Op deze openbare wegen moet de bestuurder van het voertuig (lees: de ‘elektrische’ fietser of bromfietser klasse A) zijn snelheid regelen zoals vereist door de aanwezigheid van andere weggebruikers. De gebruikte snelheid mag geen ongevallen veroorzaken.  Sneller rijden kan aangenaam zijn, maar vraagt om een aangepast rijgedrag, zeker op het fietspad.

Heb je toch nog vragen?

Neem dan contact op met advocaten Tom Dael en Nina Verbrugge. Zij behandelen dagelijks dossiers betreffende verkeer en aansprakelijkheid.